Jahtipäällikön päiväkirja 6-/2017

Sunnuntai 12.11.2017 klo 15.30 - tuomo

Jahtipäällikön päiväkirja                6/17

Ja niin alkoi seurueemme hirvieläinjahti, aluksi jäsenet ampuili peijaisiin sovitut peurat. Ne löytyikin aika nopeasti ja parit pääsivät jahtaamaan omia peurojaan. Tähän mennessä luvista ammuttu 15,5 kappaletta. Jahti jatkuu tietenkin tammikuun loppuun ja odottelemme pieniä pakkasia, sekä kevyttä lumikerrosta maahan.

Hirvien perään läksimme 14.10 ja ilmoituksia saimme nähdyistä eläimistä joka puolelta aluettamme. Tampereentieltä niitä oli tullut paljon tiellä hyppivistä eläimistä, ei ku sinne jahtiin. Ensimmäinen päivä näytti hirvien juonikkuuden, osaavat ne pujotella läpi tiheästäkin passi- ja ajoketjusta nahkaansa menettämättä. Toinen päivä alkoi aivan samoin, läpi menivät, mutta toisen ajon passi muutettiinkin totutusta ja heti tärppäsi. Vasa nostettiin kärryyn ja oltiin ”suuria sankareita”. Jahdin jatkuessa löytyikin tuli myös tyhjiä vetoja, mutta 28.10 saatiin mukaan nuori pohjanpystykorva ja sehän löysikin varsinaisen mustan mörön metsästä ja sonni jäi passiketjuun. Vanha määrä tuli eteen siinäkin huumassa, kyll niitä ampuisi jos joku muu hoitaisi mettästä pois tuonnin. Ja hiki virtasi, mutta saatiinhan sekin pois nylkypaikalle. Koska koirajahti onnistui noinkin hyvin, pyydettiin ohjaaja koirineen seuraavaksi lauantaiksi mukaan ja taas koira kerkesi olla vain hetken hakemassa, kun alkoi aseet paukkumaan. Nyt olikin jahdissa kansainvälinen meininki, kun naapurin jahdista tuli samalle alueelle 2 Norjanharmaata ja Suomenajokoira meidän pohjalaisen kanssa. Hetken selviteltiin kuka ajoi mitäkin ja selvisihän asia, naapurin koirat jatkoivat omia ajojaan. Me nostimme kärryille passilinjalta vasan ja naarashirven.

Jahdinjohtajan tehtäväksi jäi julistaa seurueemme hirvijahti päättyneeksi. Joku kyseli mitäs me loppu vuosi tehdään. Tehdään vaikka riistanhoitotöitä. ” Lyhyestä virsi kaunis! ”

”Harhaanjohtajana” haluan kiittää jahtiporukkaa ja avustajia antaumuksellisesta innosta yhteisessä harrastuksessa. Teidän kanssa oli ilo ja kunnia olla jahdissa.

Tuomo      Jahtipäällikkö