Jahtipäällikön päiväkirja 2 /-17

Sunnuntai 30.4.2017

Jahtipäällikön päiväkirja  2 /-17

Rhy:n hirvieläinpalaverissa käytiin puheenjohtajan kanssa ja olihan siellä tupa täynnä toiveikkaita jahtijohtajia. Riistapäällikkö piti kattavan tilannekatsauksen hirvitalous- alueen sorkkaeläin tilanteesta .

Hirvien talvehtimistiheydet ovat nousseet liian suuriksi ja taimikkotuhoja pelätään tulevan liian paljon. Hirvikannan kokoa on siksi leikattava ja lupamääriä lisätään alueella. Peurakannan yllättävän suurta kasvua ihmetellään riistahallinnossa ja peurojen määrää pitää leikata rajusti. Peurakolareiden määrä on kaksinkertaistunut edellisestä vuodesta. Jahteja suositeltiin suunnattavaksi alkukaudesta vilkkaitten teiden ympäristöön.

Toiminnanohjaaja selosti tarkemmin meidän oman alueen talvehtivasta hirvikan- nasta, sekä suurpeto tilanteesta. Seurojen edustajat kertoivat omat toiveensa kaato- lupamääristä, jonka toiminnanohjaaja kirjasi ylös itselleen Rhy:n hallituksen käyttöön. Suunnitellut lupamäärät sopivat hyvin aluelisiin suunnitelmiin.

Meidän seuralle haettiin Metsästysseura Halli Ry:n yhteislupahakemuksessa 3 hirven ja 35 valkohäntäpeuran kaatolupaa. Lupapäätökset  valmistuvat heinä- elokuun vaihteessa.

Ensimmäinen hirvieläinkokous pidetään toukokuun puolella. Aika ja paikka ilmoitetaan näillä sivuilla ja tietenkin Forssan lehden seurapalstalla. Muistakaahan ilmoittautua jahtiin mukaan. ( 040-5581912 )

Toiminnanohjaajan terveiset susihavainnoista oli, että jos susi nähdään asutuksen lähellä, heti soitto hätäkeskukseen 112, poliisi hoitaa asiaa sen jälkeen ja häiriköt saadaan tarvittaessa poistettua alueelta.

Ja eiku harjoittelemaan tulevaa jahtikautta varten.

Tuomo